Велосипед без сумнівів є найпопулярнішим видом транспорту у світі. Він є практично у кожного, але далеко не всі приділяють достатньо уваги догляду та зберіганню свого двоколісного друга. Регулярне обслуговування, своєчасне звернення до спеціалізованої майстерні та увага до велосипеда може значно продовжити термін служби. Несвоєчасний догляд може у результаті вийти передчасним зносом деталей, погіршенням ходових властивостей та навіть аварійних ситуацій. У цій статті ми розглянемо основні аспекти догляду за велосипедом, які допоможуть зберегти його у відмінному зовнішньому та технічному стані.

Догляд за ланцюгом велосипеда

Ланцюг є однією з найважливіших частин трансмісії, що потребує регулярного догляду. Радимо здійснювати його обслуговування (чистку та змащування) після кожних 100-150 км. Показник частоти обслуговування може варіюватись залежно від типу мастила та забрудненості. Стосовно процесу чищення – почати варто з попередньої очистки. За допомогою щітки видаліть значні видимі забруднення.

Далі наводимо два основних способи основної чистки велосипедного ланцюга:

  • за допомогою спеціальної миючої машинки. Перша і головна перевага цього методу – не потрібно кожного разу знімати ланцюг із велосипеда. Принцип дії – встановлюємо ланцюг в напрямні ролики машинки, закриваємо кришку, після встановлення заправляємо миючий засіб у спеціальну місткість, прокручуємо декілька обертів — і готово, ланцюг чистий.

  • у розчиннику. Для цього варіанту знадобиться дещо більше часу. Спочатку необхідно демонтувати велоланцюг, можна користуватись або спеціальним витискачем піна, або зйомником замка ланцюга (якщо ланцюг має спеціальний замок між ланками). Якщо ж останнього немає, що часто зустрічається в моделях велосипедів з однією швидкістю, радимо поставити такий, адже щоразу виконувати процедури догляду буде простіше. Після зняття велоланцюга, помістіть його в пластикову пляшку чи в іншу ємність, попередньо заливши туди розчинник. Збовтуємо наш “коктейль”, чекаємо декілька хвилин та промиваємо ланцюг під струменем води.

Після повної очистки велоланцюга наступним кроком справедливо назвати – сушку. Після миття обов'язково ретельно висушіть ланцюг серветками або стисненим повітрям.

Наведемо три основні способи змащування: прокапати кожну окрему ланку, застосувати аерозоль, виварити його у мастильній речовині. Для останнього методу необхідний демонтаж ланцюга. Кожен із вищезгаданих способів нанесення відповідає різним типам мастил. Не варто також забувати й про знос ланцюга. Для цього можна скористатись індикатором зносу або штангенциркулем. Помітили, що дана деталь отримала пошкодження – здійсніть заміну, використовуючи витискач ланцюга. Своєчасне та регулярне обслуговування точно убезпечить від неприємностей на дорозі, тому не варто нехтувати будь-яким із компонентів трансмісії. Дотримання правил та способів догляду за велоланцюгом значно продовжить термін служби не тільки вищезгаданої частини, але й інших комплектуючих, з якими вона взаємодіє (до прикладу зірок).

Догляд за гальмами

Рипіння, свист чи інші страшні звуки, які може видавати велосипед досить легко прибрати. За регулярного огляду можна й взагалі їх попередити. Не варто забувати, що гальма апріорі важлива річ, яка напряму впливає на вашу безпеку під час їзди. Дивні звуки – ніщо в порівнянні з безпекою людини.

Тому доцільно розглянути як все ж таки доглядати за гальмами, ось основні поради:

  1. Огляд гальмівних колодок системах V-Brake варто здійснювати регулярно. Перевіряйте їх на зношення та перекоси. Якщо колодки зносились – вони потребують заміни. Крім основного, колодки повинні бути розташовані паралельно обіду колеса. Якщо ви помітили перекос — неприємного скрипіння не оминути.

  2. Перевірка роторів як і всіх інших частин повинна бути своєчасною та регулярною. Якщо є деформації, вібрації чи шум — потрібне рихтування у спеціалізованій веломайстерні або заміна. У нашому інтернет-магазині можна ознайомитись з гальмівними роторами. Наявність у фізичному магазині відповідає асортименту на сайті, тому ви можете як замовити онлайн, так і придбати ротор у фізичному магазині в Одесі. За адресою магазину знаходиться наша веломайстерня, тому при виникненні будь-яких труднощів ви можете звернутись до нас.

  3. Якщо у вас дискові гальма і заднє, і переднє потрібно постійно тримати в чистоті. Також не радимо змащувати дискові гальма, адже вони просто можуть перестати виконувати свою основну функцію.

  4. Гідравліка ж потребує прокачування системи, приблизно один раз на рік. Такого типу операції найкраще проводити у веломайстерні.

Як доглядати за амортизаторами?

Амортизаційна вилка та задні амортизатори покращують комфорт під час їзди, поглинаючи удари від неоднорідних ділянок дороги чи трас. Основним завданням амортизаторів є підвищення контролю та комфорту під час катання по нерівностях. Основними діями для догляду за амортизаторами є:

  • регулярне очищення пильників після кожної поїзди, можна використовувати суху ганчірку;

  • якщо амортизаційна система повітряна — перевірка тиску в амортизаторах згідно з інструкцією виробника;

  • заміна мастила кожні 50-100 годин катання (найкраще виконувати у веломайстерні, особливо, якщо немає попереднього досвіду заміни).

Амортизатори – важливий вузол велосипеда, будь-яке неправильне рішення під час догляду, як-от неправильно підібране мастило чи перебірка можуть зіпсувати цю частину вашого велика, тому завжди дотримуйтесь інструкції виробника щодо конкретної моделі амортизатора. Не переймайтесь, якщо все виглядає занадто складно — просто зверніться до профільної веломайстерні.

Профілактика систем перемикання передач

Функціональність систем перемикання передач напряму залежить від їх технічного стану. Потрібно регулярно змащувати тросики зсередини “сорочок”. Якщо робити це ззовні, то практично одразу до них налипне пил. З часом тросики окислюються або розходяться по волокнах, тому варто їх віднести більше до категорії “розхідний матеріал”. Профілактикою системи перемикання, якої досить легко дотримуватись можна обмежити декількома основними порадами. В період несезону, коли велосипед стоїть на зберіганні (наприклад взимку), важливо ставити задній перемикач на найменшу зірочку. Таким чином пружина заднього перемикача не буде постійно знаходитись у стані стиснення, а час її служби продовжиться. Важливо під час зберігання не залишати велосипед під прямими сонячними променями. Так можна уникнути пожовтіння прозорої кришки перемикачів на рулі. Отже, регулярне змащування тросиків з внутрішньої сторони “сорочки” та правильне зберігання значно продовжать термін служби всієї системи перемикання. Також це гарантуватиме впевненість користувача під час поїздки, відсутність несподіваних поломок та знизить загальне навантаження на трансмісію.

Перевірка рульового управління, коліс та покришок

Системи керування та обертання вважаються основою стабільності велосипеда. Наведемо основні поради з їх перевірки:

  1. Перевірка люфту рульової колонки. Зафіксуйте переднє колесо гальмом та похитайте велосипед вперед-назад, тримаючись за стик чашки та кришки рульової колонки. Під час похитування не має відчуватись люфт. За наявності такого радимо звернутись до веломайстерні.

  2. Втулки коліс перевіряються аналогічним методом. Розташуйте колесо вертикально, візьміться рукою за колесо та перевірте наявність люфта. 

  3. Тиск у колесах повинен відповідати типу колеса та бути у межах показників, що вказані на самій покришці. Занадто низький тиск призводить до прискореного зносу шин, підвищенню опору коченню (ви їдете повільніше) та можливості пошкодити обід колеса під час переїзду по нерівностях.

Регулювання посадки

Правильна посадка на велосипеді – основна частина, на яку варто звернути увагу під час вибору цього транспортного засобу. Її дещо можна відрегулювати навіть після придбання, тому про вcі нюанси далі у матеріалі. Перше на що звертаємо увагу – розмірна сітка від виробника, де можна знайти відповідність вашого зросту розміру рами велосипеда, який вам підійде. Різні види велосипедів можуть вимагати дещо неоднакового співвідношення росту та розміру рами, тому обов’язково перевіряйте співвідношення залежно від типу велосипеда, виробника та конкретної моделі. Висота сідла повинна бути виставлена таким чином, щоб нога в найнижчому положенні на педалі могла повністю розпрямитись. Це забезпечує повноцінну передачу зусилля та відсутність можливості пошкодити коліна. У разі необхідності відрегулюйте висоту сидіння за потребою. Положення керма, нахил сідла та довжина виносу – ще цілий перелік індивідуальних параметрів, які можна підлаштувати під себе. 

Стосовно керма для катання у місті чи в туристичних поїздках, воно має бути на одному рівні з сідлом або трохи вище. Це забезпечує більш вертикальну посадку, знижуючи тиск на зап’ястя та хребет. Для спортивних типів катання, кермо може бути нижче за сідло, що дозволяє займати аеродинамічну й агресивну позицію, але потребує кращої фізичної підготовки. 

Довжина виносу впливає на розтягнутість посадки — занадто довгий винос змушує надто тягнутись до керма, короткий — може спричиняти перенавантаження на руки й знижувати керованість. В ідеалі у положенні "руки на кермі" руки повинні бути злегка зігнуті в ліктях, а плечі розслаблені.

Як мити велосипед?

Миття велосипеда — це не косметична процедура, а важлива частина технічного догляду. Забруднення можуть проникати в механізми, призводити до зносу ланцюга, погіршення роботи гальм і навіть корозії деталей. Але неправильний спосіб миття також може нашкодити: вимити мастило з підшипників, пошкодити лакове покриття, «запхати» бруд ще глибше.

Уникайте миття під високим тиском, зокрема за допомогою керхера. Струмінь води під високим тиском може легко пробити сальники та пильники, змиваючи мастило з підшипників у втулках, каретці, рульовій колонці та амортизаторах. Натомість використовуйте лійку, пульверизатор або слабкий потік води зі шлангу. Важливо направляти струмінь води згори до низу, а не в щілини та отвори. Використовуйте спеціальні засоби для різних частин велосипеда. Використовуйте спеціальний байк-клінер. Не використовуйте побутову хімію з агресивними речовинами, адже вона псує лак та ущільнювачі. Чистіть важкодоступні місця щітками (між зірками, на перемикачах, в зоні каретки та на задньому трикутнику). Уникайте металевих щіток, щоб не подряпати лак та алюмінієві частини велосипеда. Після миття варто ретельно висушити велосипед, адже волога сприяє появі корозії, особливо в сталевих та непофарбованих зонах. За частатою радимо мити велосипед щоразу після дощу чи потраплянню бруду, адже ці чинники впливають на швидкість зношення трансмісії. Сіль дуже агресивна до металу, тому взимку чи після катання по узбережжю теж варто зайнятись миттям вашого байка.

Приходимо до висновку, що миття — важлива процедура, яка допомагає продовжити ресурс усіх механізмів, зберегти естетичний вигляд велосипеда, уникнути корозії і зносу. Дотримуючись всіх вищезгаданих порад за нашою інструкцією ви значно продовжите тривалість служби вашого велосипеда.

Як краще зберігати велосипед?

Умови зберігання напряму впливають на технічний стан вашого велосипеда. Коротко про правильне зберігання:

  1. Волога сприяє корозії, тому зберігайте ваш велосипед у сухому місці.

  2. Не залишайте велосипед на сонці чи на вулиці — ультрафіолет негативно впливає на гуму та пофарбовані деталі.

  3. Регулярно перевіряйте тиск у шинах (навіть в умовах зберігання). Перед довгим зберіганням велосипед бажано вимити, висушити, змастити та зняти тиск із амортизаторів.

Переваги обслуговування велосипеда у веломайстерні Adrenalin Bike Service

Хоча деякі з процедур технічного обслуговування можна й виконати самостійно, деякі задачі краще довірити майстрам. Не переймайтесь, якщо не вийшло впоратись із обслуговуванням чи ремонтом якоїсь із частин вашого велосипеда, ви завжди можете звернутись до Adrenalin Bike Service. Ось ще декілька наших переваг:

  1. Професійна діагностика та ремонт велосипедів будь-якого рівня складності

  2. Спеціалізована високоякісне обладнання для обслуговування амортизаторів, гідравліки, втулок та іншого

  3. Широкий вибір велозапчастин, аксесуарів та самих велосипедів (включаючи гібридні велосипеди, шосейні, дитячі, гірські та міські).

Висновки

Правильний догляд за велосипедом – комплекс досить простих дій, дотримуючись яких, можна уникнути необхідності ремонту та значно подовжити ресурс комплектуючих вашого байка. Неправильний підхід за доглядом вашого двоколісного друга ні до чого хорошого не призведе, тому не нехтуйте його технічним станом та регулярно дотримуйтесь наших рекомендацій. Використовуйте якісні мастила, очищувачі, слідкуйте за ланцюгом, гальмами, трансмісією й не забувайте про миття та умови зберігання. І якщо сумніваєтесь – звертайтесь до професійної веломайстерні. Дбайте про свій велосипед та катайтесь у безпеці та повному комфорті.