Будь-яке спортивне спорядження потребує своєчасного догляду та сервісу, лижі та сноуборд не виняток. Правильний і своєчасний догляд за вашим спорядженням не тільки продовжить термін служби, але найголовніше, подарує безпеку і незабутні відчуття від катання. 

У цій статті ми розглянемо процес ski-сервісу для гірських лиж і сноуборду, це не стосується бігових лиж, хоча й основні принципи будуть теж правильними.

Основні етапи догляду та підготовки спорядження.

Сучасні гірські лижі та сноуборди зроблені з різних матеріалів, таких як композити, полімери, метал і, звісно, дерево. Інженери використовують все це різноманіття для того, щоб подарувати нам надійніше, чіпкіше і швидше спорядження, але, як відомо, що складніший механізм, то вибагливіший він до обслуговування.

Сучасні лижі та сноуборди, як правило, складаються з:

  • набірного, дерев'яного сердечника (тополя, павловнія, бальза, клен)
  • поліетиленової ковзної поверхні (скользяк)
  • сталевих кантів
  • пластикової, захисної поверхні. 

У різних моделях можуть застосовуватися карбонові підсилювачі (стрингери), тонкі металеві пластини (титанал) і багато іншого.

Підготовка лиж і сноубордів здійснюється як у спеціальних майстернях, так і самостійно, в цій статті ми розглянемо саме домашній ski-сервіс!

Ski-сервіс можна розділити на кілька етапів:

  • огляд і складання плану роботи
  • очищення ковзної поверхні від бруду і старого парафіну

  • робота з ковзною поверхнею, ремонт подряпин, проточки, нанесення структури

  • заточування канта

  • нанесення свіжого парафіну

  • циклювання, відкриття структури

Для роботи нам знадобиться інструмент і спеціальні матеріали для ремонту:

  • праска, бажано використовувати спеціальну, але стара, побутова, теж підійде, вна потрібна для нанесення парафіну.

  • канторіз-невеликий пристрій з напилком для заточування кантів.

  • точильний камінь-необхідний для зняття задирок з канта.

  • цикля пластикова-для зняття парафіну.

  • цикля металева-для зняття зайвого пластику при пайці ковзанки.

  • ремонтні палички (пітекс)-для пайки подряпин.

  • різні щітки, мідні, нейлонові, волосяні.

  • засіб для очищення ковзанки від бруду або бензин «калоша». 

  • і звичайно, нам знадобитися парафін, тут заощадити не вийде, треба брати спеціальний лижний парафін.

Про парафін можна було б написати окрему статтю, оскільки їх існує величезна кількість видів з різними добавками, як-от: фтор (або навпаки, без фтору), молібден, графіт тощо. Основна мета парафіну - забезпечити нам максимальне ковзання по снігу! Це критично важливо на пологих ділянках і особливо для сноубордистів. Можливо ви помічали, що на плоскачі одні лижники вже використовують палицями, сноубордисти розстебнули кріплення і штовхаються або йдуть пішки, а інші їдуть як ні в чому не бувало. Саме цього ковзання ми й хочемо домогтися! Варто згадати, що парафіни бувають спеціалізовані під конкретну погоду і універсальні. Для аматорського катання ми рекомендуємо використовувати універсальний парафін.

Підготовка сноуборду і лиж: як очистити від бруду і старого парафіну

Отже, почнемо!

Нам треба підготувати робоче місце. 

Це має бути дуже добре провітрюване і тепле приміщення, а найголовніше, щоб у ньому було легко прибратися до того, як це помітить дружина. 

Тепер треба подумати як нам закріпити лижі/сноуборд на робочій поверхні. Тут дійсно варто подумати, оскільки нам доведеться багато чухати і погано закріплений стафф буде неможливо обслужити. У професійному сервісі майстер використовує спеціальні лещата. Вдома новачки часто використовують дві табуретки, прикріплені до столу, і помічника, який допоможе утримувати цю конструкцію.

Робоче місце готове, поїхали далі. Беремо наші лижі\сноуборд і в душі миємо теплою водою, вимиваючи все болото. Ретельно витираємо і даємо висохнути. 

Коли стафф висох, кладемо його горизонтально, ковзаном догори, а далі губкою або пензликом наносимо очищувач парафіну на поверхню ковзана. Чекаємо близько 10 хвилин і витираємо паперовими рушниками. Залежно від забруднення, процес можна повторити.

Робота з подряпинами. 

Подряпини можна розділити на три види, дрібні, середні і дірки. Дрібні немає сенсу робити, оскільки вони заллються парафіном, а для роботи над «дірками» потрібен професійний підхід. Ми ж розглянемо варіант найпоширеніших, середніх подряпин. Для цього нам треба палички пітекс, щітка і металева цикля. Для початку щіткою вичищаємо все сміття з подряпини, серветкою просоченою калошею знежирюємо. Далі беремо паличку пітекс і дивимося інструкцію, там намальований порядок роботи. А саме, підпалюємо паличку, стороною, що горить, кладемо її на кут металевої циклі і плавно заливаємо подряпину. Найголовніше! Не можна капати запаленим пітексом прямо в подряпину! Так він швидко розтріскується. Після того, як все охололо, беремо металеву циклю і знімаємо зайвий шар, виводячи місце пайки в рівень зі ковзаном. Після цього беремо мідну щітку і протираємо весь ковзень одним рухом від носа до хвоста лижі. 

Заточка кантів. 

Це, напевно, найважливіший і найбільш затребуваний етап у підготовці стаффа. Гострі канти потрібні як для ефективного гальмування, так і для карвінгу. Різані повороти неможливі з тупими кантами! При цьому багато людей бояться точити канти, типу це їх повністю сточить і кататися далі стане неможливим. Дійсно, будь-яке заточування зменшує початкову товщину металу, але тут треба зазначити, щоб повністю тупий (круглий) кант вивести в грань і заточити, майстру доведеться спиляти таку кількість металу, як під час десяти звичайних заточувань! Спортсмени точать канти щодня, спортивно налаштовані любителі - через день. Для звичайного любителя це десь 5 днів катання і треба знову точити.  

Беремо канторіз, або напилок і спеціальний куточок. Ми рекомендуємо купити куточок напилок. Хоч куточок з напилком вийде дорожче, але ним зручніше працювати і вистачає набагато більше. Також нам знадобитися абразивний камінь, є спеціальні, але для заточування ножів теж підійде. 

Отже, уявімо, що у нас запущені канти. У канта є дві грані, одна з боку ковзанки, інша з ребра.  Беремо наш абразивний камінь і проходимося ним по канту, спилюючи так звані окалини з ребра і трохи з боку ковзанки, не бійтеся, кант треба трохи затупити. Після цього беремо канторіз або напилок і починаємо точити! Напилки у нас односторонні і мають напрямки роботи, напилок ніби ріже метал під час руху на себе. Рухи мають бути плавні і довгі, напилок має щільно прилягати до канту і не зісковзувати. Показником того, що ви все робите правильно є тонка спіралеподібна стружка. 

Ще існує такий параметр як кут заточування. Найстандартніший варіант це 90*, але ми рекомендуємо точити на 89*. Цей параметр написаний на канторізі або куточку, тому ви з легкістю можете підібрати потрібний вам кут. Якщо ви катаєте карвінг, то ви самі знаєте, які кути вам точити)) це можуть бути 88 або 87. Також існує заточка з боку ковзанки, так звана база. Як правило, базу роблять 0.5*, але тут є складність, базу точити не так просто, а спеціальний канторіз коштує дорого. Але вихід є! Беремо напилок, обмотуємо половину звичайним папером для принтера, частину, що з папером, кладемо на ковзну поверхню, а відкритою частиною напилка точимо кант. Для аматорського рівня цього буде достатньо. Перевіряємо, чи влаштовує нас заточка, якщо ні, то повторюємо заново, якщо все ок, то вибираємо лижі/сноуборд від стружки і переходимо до наступного етапу.

Далі беремо праску!

В ідеалі професійну.  Але для аматорського сервісу ми йдемо на барахолку і купуємо, стару праску, з плоскою поверхнею. Тепер важливо підібрати температуру для плавки парафіну. Для більшості універсальних парафінів це температура в районі 120-140 С. Настійно рекомендую почати з меншої температури, оскільки можна перегріти ковзанку. Далі плавимо парафін на прасці, щоб тонкий струмінь стікав на сколзяк. Малюємо такі «зигзаги» з парафіну по всій поверхні лижі. Далі починаємо розтирати праскою наш парафін по всій поверхні ковзанки, рівномірно і з середньою швидкістю, найголовніше не дати прасці зупинитися в одному місці, тому що можна перепалити ковзанку. Після того як ми все закінчили, даємо охолонути лижі протягом мінімум 30 хвилин. Шар буде кострубатий і не красивий, але так має бути.

Тепер беремо пластикову циклю і плавно, не поспішаючи знімаємо зайвий парафін. Робимо це довгими рухами від носа до хвоста, знімаємо практично все. Також очищаємо від парафіну канти.  Далі беремо щітку, якщо є мідна, то чудово, якщо ні, то звичайну нейлонову з жорсткою щетиною і знову плавно, від носа до хвоста натираємо наш ковзанок. Здуємо залишки парафіну з лиж і готово! Можна їхати в гори.

Міжсезоння і консервація.  

Для того щоб ваші лижі максимально довго служили і мали початкові характеристики їх треба правильно зберігати. Після катання лижі обов'язково треба дістати з чохла і висушити. Якщо цього не зробити, то канти дуже швидко почнуть іржавіти. А якщо ми плануємо зберігати наш стафф до наступної зими, то треба обов'язково зробити консервацію. Консервація - це все те ж саме, що і звичайний сервіс, крім останнього етапу. Замість того щоб циклювати парафін і натерти щіткою ми залишаємо товстий шар парафіну і так зберігаємо.  А вже перед сезоном знімаємо зайвий парафін і готово.

А якщо ви не хочете цим займатися самостійно, в майстерні Adrenalin вам нададуть найкращий скі-сервіс в Одесі. 

Ми працюємо тільки з професійним обладнанням, маємо єдиний в Одесі спеціалізований верстат Reichmann. Здійснюємо повний сервіс лиж/сноубордів, а також:

  • ремонт ковзанки будь-якої складності.
  • професійне заточування канта і алмазне полірування.
  • нанесення структури на ковзаючу поверхню.

Історія нашого скі-сервісу налічує 20 років. Далекого 2004 року створено сноубордистами і гірськолижниками, які пізнали весь Дзен гірськолижної школи і випробували на собі всі тонкощі підготовки лиж і сноуборду для катання у великих горах. Спільно з командою SOUA ми побували на найвідоміших гірськолижних курортах, переймаючи досвід місцевих профі та втіливши набуті знання в Ski Service Adrenalin.